بالن فلورانس چیست؟ | فروش بالن فلورانس

بالن فلورانس

بالن فلورانس چیست؟ و کاربردهای آن بالن فلورانس چیست؟ 

بالن فلورانس یک بالن ته گرد و از لوازم آزمایشگاهی است. که برای نگه داری مایعات، تقطیر، جوشاندن و حرارت دادن مایعات استفاده می شود. این بالن ها از جنس بورو سیلیکات بوده. و در هم زدن مایعات نیز کاربرد دارد. در این مقاله فیزیک به معرفی این بالن و کاربرد آن در آزمایشگاه شیمی می پردازیم.

بالن های آزمایشگاهی :

در بین وسایل آزمایشگاهی بالن های آزمایشگاهی مهم ترین و پرکاربردترین آن ها هستند. به طوری که از ساختن محلول ها گرفته تا نگه داری و حتی انجام واکنش های شیمیایی همگی در بالن های آزمایشگاه انجام می شود.

همه آن ها تقریبا دارای شکل کلی یکسانی هستند. شکل آن ها به صورت کره ای است که گردنی بلند دارد. و بسته به انواع آن ها با هم تفاوت های کوچکی دارند. این بالن ها در دو جنس شیشه ای و پلاستیکی ساخته می شوند. از انواع این بالن ها می توان به بالن های ته صاف، ته گرد، حجمی (ژوژه)، فلورانس، تقطیر و گونه های دیگر اشاره کرد. بعضی از انواع این بالن ها می توانند دو دهانه، سه دهانه و… باشند. و کاربردهای مختلفی چون ورود چند ماده با هم و یا خروج ماده ای دیگر، داشته باشند.

بالن های آزمایشگاهی

کاربرد بالن های آزمایشگاهی :

بالن های آزمایشگاهی برای مصارف گوناگونی استفاده می شود. از بالن تقطیر برای تقطیر و تعیین نقطه جوش، از بالن حجمی برای رقیق کردن محلول ها و ساخت محلول ها با غلظت مشخص ومعین، از بالن کجلدال برای تعیین نیتروژن موجود در مواد، از بالن ته صاف برای جوشاندن مایعات استفاده می شود.

 

۳- بالن فلورانس چیست؟

یکی از بالن های آزمایشگاهی که بیشترین استفاده را در نگه داشتن مایعات در آزمایشگاه دارد، بالن فلورانس است. این بالن بیشتر از جنس بوروسیلیکات بوده. و دارای بدنه ای کروی و دهانه ای بلند است. که ته گرد و بیشتر ته صافی دارد. این بالن ها چون برای تقطیر و تعیین نقطه جوش به کار گرفته می شوند. از شیشه هایی با کلفتی مختلف تهیه می شوند. ولی در مقابل حرارت مقاوم هستند و به راحتی شکسته نمی شوند. بالن های فلورانسی که ته گرد هستند. به دلیل این که حرارت به طور یکنواخت درون محلول آن پخش می شود. و شعله به طور یکسان به همه قسمت های آن می خورد. می توانند در شعله مستقیم استفاده شوند بدون آن که شکسته شوند.

بالن فلورانس چیست؟

نکته :

برای نگه داری مایعات در این بالن ها از درپوش شیشه ای استفاده می شود. ولی در هنگام گرما دادن به محلول داخل آن نباید در پوشش بسته باشد، چون فشار زیاد باعث شکستن آن و انفجار می شود.

 

۴- کاربرد بالن فلورانس :

از این بالن ها به خاطر داشتن ویژگی هایی چون شفافیت بالا، مقاوم بودن در برابر حرارت تا دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد و قابل استفاده در اتوکلاو برای انجام آزمایش های شیمیایی نظیر تقطیر، انجام واکنش های شیمیایی که نیاز به حرارت دادن داشته باشند و گرم کردن مایعات استفاده می شود. این بالن ها شوک حرارتی تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. از این بالن ها در ذخیره ی محیط کشت نیز استفاده می شود. و برای هم زدن مایعات و تعیین چگالی گازها نیز استفاده می شود.

 

۵- تشخیص بالن های اصل از تقلبی و خرید و فروش آن ها :

نمونه های اصل این بالن ها از جنس شیشه های پیرکس همان طور که گفته شد تا دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. ولی نمونه های تقلبی دمایی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. لوازم آزمایشگاهی از قبیل بالن های فلورانس را می توان با توجه به جنس و کیفیت آن ها از شرکت های مختلف به طور حضوری و یا به صورت اینترنتی خریداری کرد. بعضی از این ابزار باید از خارج از کشور با واسطه و یا به طور مستقیم خریداری شوند. قیمت های این وسایل نیز مانند بسیاری از وسایل دیگر تحت تاثیر قیمت ارز می باشد.

 

۶- شباهت و تفاوت بالن های فلورانس و ته گرد :

هر دو این بالن ها از جنس شیشه پیرکس مقاوم در مقابل حرارت ساخته شده اند. هر دو دارای بخش کروی و گردنی بلند هستند. و برای حرارت دادن یکنواخت مناسب هستند. بالن های فلورانس نسبت به بالن های ته گرد گردن بلندتری دارند. همچنین گردن آن ها نسبت به بالن های ته گرد پهن تر بوده. و موارد استفاده بالن های ته گرد بیشتر است.

 

شباهت و تفاوت بالن های فلورانس و ته گرد

نکته :

در هنگام استفاده از بالن های فلورانس ته گرد چون امکان استقرار آن ها نیست. باید از گیره و پایه برای ثابت نگه داشتن آن ها استفاده شود. در هنگام اتصال به گیره باید دقت داشت که خیلی سفت نباشد. که باعث شکسته شدن شود. وقتی هر وسیله آزمایشگاهی را روی حرارت قرار می دهیم بهتر است از سه پایه و توری فلزی استفاده کنیم.

 

۷- شستشوی بالن های آزمایشگاهی :

ابتدا آب و مایع ظرفشویی داخل بالن ها ریخته شده. و درپوش آن گذاشته می شود. و خوب تکان داده می شود. با برس لوله شوی نیز می توان مواد چسبیده به دیواره های آن را تمیز کرد. بعد از آب کشی آن ها را با آب مقطر کر می دهند و خشک می کنند.

بالن فلورانس یکی از بالن‌هایی است که بیشترین استفاده را در نگهداری مایعات آزمایشگاهی دارد. این بالن نیز مانند پیپت پاستور، بیشتر از جنس بوروسیلیکات بوده. و دارای بدنه‌ای کروی و دهانه‌ای بلند است. فلاسک‌های سنتی فلورانس به‌طورمعمول یک شیشه مات بر دهانه خود ندارند. اما معمولاً دارای لب خفیف یا فلنج در اطراف نوک گردن خود هستند. حجم معمول برای یک فلاسک فلورانس ۱ لیتر است. ازنظر شکل ظاهری به نوع ته گرد و ته صاف تقسیم می‌شود. از این بالن برای تقطیر و تعیین نقطه‌جوش بیشتر استفاده می‌شود. به همین خاطر، شیشه‌ی به‌کاررفته در تولید این بالن باضخامت‌های متناسب با حرارت تهیه می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این نوع از بالن‌ها در مقابل حرارت مقاوم هستند. و به‌راحتی شکسته نمی‌شوند.

بالن‌های فلورانسی که ته گردی دارند به دلیل این‌که حرارت را به‌طور یکنواخت درون محلول پخش می‌کنند. و شعله به‌طور یکسان به همه قسمت‌های آن در تماس است. می‌توانند در تماس مستقیم با شعله بدون آن‌که شکسته شوند، مورداستفاده قرار بگیرند. نکته حائز اهمیت در حین استفاده از بالن فلورانس این است که برای نگه‌داری مایعات در این بالن‌ از درپوش شیشه‌ای استفاده می‌شود.

البته لازم به ذکر است، در هنگام گرما دادن به محلول داخل آن، نباید درپوشش بالن بسته باشد. چراکه فشار زیاد باعث شکستن و انفجار این بالن می‌شود.

خصوصیات بالن‌های فلورانس

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، از این بالن برای نگه‌داری مایعات، تقطیر، جوشاندن و حرارت دادن مایعات استفاده می‌شود. همچنین در هم زدن مایعات نیز کاربرد دارد. این بالن‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند شفافیت بالا، مقاوم بودن در برابر حرارت تا دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد و قابلیت استفاده در اتوکلاو برای انجام آزمایش‌های شیمیایی، بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. بالن‌های فلورانس شوک حرارتی تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند. می‌توان از آن‌ها در ذخیره‌ی محیط کشت و تعیین چگالی گازها نیز استفاده کرد.

بالن فلورانس چیست؟  فروش بالن فلورانس

بالن‌های فلورانس نسبت به بالن‌های ته گرد گردن بلندتری دارند. همچنین گردن آن‌ها نسبت به بالن‌های ته گرد پهن‌تر بوده. و موارد استفاده بالن‌های ته گرد بیشتر است. نکته بسیار مهم در هنگام استفاده از بالن‌ فلورانس ته گرد این است. که امکان استقرار آن‌ وجود ندارد. بنابراین باید از گیره و پایه برای ثابت نگه‌داشتن آن‌ استفاده شود. در هنگام اتصال به گیره باید دقت داشت که خیلی سفت نباشد. که موجب شکسته شدن شود. وقتی هر وسیله آزمایشگاهی را روی حرارت قرار می‌دهید بهتر است از سه‌پایه و توری فلزی استفاده کنید.

روش مناسب شست‌وشوی بالن‌ها

برای شست و شوی بالن‌ها، ابتدا آب و مایع ظرف‌شویی را داخل بالن‌ها ریخته. و درپوش آن را روی درب بالن قرار داده. و پس‌ازآن خوب بالن را تکان دهید. با استفاده از برس لوله شوی نیز می‌توان مواد چسبیده به دیواره‌های آن را تمیز کرد. بعدازاینکه این مراحل انجام شد، لازم است بالن را با آب مقطر کر، آب‌کشی کنید و اجازه دهید خشک شود.

بالن ته صاف

بالن ته صاف یا Flat bottom flask، عمدتاً برای حرارت دادن مایعات در آزمایشگاه استفاده می‌شود. هنگام قرار گرفتن یک بالن ته صاف روی شعله از یک توری نسوز استفاده می‌شود. این توری بین شعله و بالن قرار می‌گیرد. برخلاف بالن فلورانس ته گرد یا بالن تقطیر، به دلیل صاف بودن کف بالن ته صاف، اگر روی شعله مستقیم قرار گیرد.

حرارت شعله در یک نقطه متمرکز می‌شود. و بالن ترک برمی‌دارد. و می‌شکند. این بالن‌ها نمی‌توانند در برابر فشار زیاد یا اختلاف‌های دمایی به جهت افزایش تنش‌ها در کف تخت آن‌ها، مقاومت کنند. همچنین این بالن‌ها در مقایسه با بالن‌های واکنش‌دهنده مانند بالن‌های ته گرد، معمولاً از شیشه‌های ضعیف‌تری ساخته می‌شوند. البته یکی از مزایای بالن ته صاف، امکان قرارگیری راحت‌تر آن روی سطوح است.

نتیجه‌گیری

در پایان این مقاله لازم است در مورد خرید و انتخاب این بالن‌ها نیز نکاتی ارائه شود. نمونه‌های اصل این بالن، از جنس شیشه‌های پیرکس هستند. همان‌طور که گفته شد شیشه‌های این بالن تا دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. این در حالی است که نمونه‌های تقلبی دمایی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.

بالن‌های آزمایشگاهی، دارای یک گردن نازک در بالای خود هستند. که معمولاً یک خط در کنار آن قرار دارد. حجم بالن در کنار آن نوشته‌شده است. این خط به این معنا است که اگر بالن فلورانس تا آنجا پر شود. آن‌قدر از حجم را اشغال خواهد کرد. در انتها از معروف‌ترین برندهای تولید بالن، می‌توان به برندهای زیماکس، LMS، گلاسکو، ایزولب، یونیگلس و دوران اشاره کرد.

شما بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع شیشه آلات آزمایشگاهی با شرکت نوین پیرکس در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی ، تولید تجهیزات آزمایشگاهی ، فروش تجهیزات آزمایشگاهی ، تجهیزات آزمایشگاهی تهران  ، شیشه آلات آزمایشگاهی ، تولید شیشه آلات آزمایشگاهی ، فروش شیشه آلات آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی تهران ، لوله های آزمایشگاهی ، فروش بورت اتوماتیک ، فروش بشر مدرج در تهران .

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت نوین پیرکس  با این مجموعه آشنا شدید تا شامل تخفیفات ما شوید.

اطلاعات تماس:

۰۲۱۷۷۳۲۶۶۹۰

۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

ایمیلarashma4041@gmail.com

اینستاگرامnovin_pyrex

واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

برای مشاهده انواع شیشه آلات آزمایشگاهی از فروشگاه اینترنتی نوین پیرکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

مرکز طراحی و تولید ارلن مایر آزمایشگاهی درتهران در فروشگاه نوین پیرکس

شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس ، شیشه آلات آزمایشگاهی تحقیقاتی

فروش بشر شیشه ای ، لوله آزمایش ، ظروف آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، بالن کجلدال. بالن تقطیر ، آدابتور مستقیم ، کروزه کوارتز ، فروش قایقک شیشه ای ، سازنده لوازم آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی ، Laboratory Glassware  .

شیشه الات آزمایشگاهی ، شیشه آزمایشگاهی ، خرید شیشه آلات آزمایشگاهی. تولید شیشه آلات آزمایشگاهی ، فروش شیشه آلات آزمایشگاهی ، قیمت شیشه آلات آزمایشگاهی ،ارلن. ارلن مایر ، ارلن خلاء ، ارلن در پیچ دار ، بالن. بالن ته گرد ، بالن ته صاف ، بالن آزمایشگاهی. بشر ، بشر آزمایشگاهی ، بالن ژوژه ، بورت ساده ، بورت ، بورت اتوماتیک، ظروف آزمایشگاهی، لوازم شیشه ای آزمایشگاه.

شیشه آلات آزمایشگاهی Laboratory Glassware

فروش لوازم آزمایشگاهی در تهران ، وسایل آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، تجهیزات آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی در تهران ظروف آزمایشگاهی ،  ساخت شیشه آلات آزمایشگاهی ، فروش شیشه آلات آزمایشگاهی ، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی .

لوازم شیشه ای آزمایشگاهی ، فروش ظروف ازمایشگاهی در تهران ، شیشه مک کارتی آزمایشگاهی ، فروش بشر مدرج در تهران .

ظروف آزمایشگاهی ، پیپت ، بورت اتوماتیک تک شره ، بورت اتوماتیک دو شیره ،  بورت اتوماتیک رنگی ، پتری دیش ، پلیت ، پو آر ، پی پت ، پی پت ژوژه ، پیکنومتر ، ویسکوزیمتر ، دیسکاتور شیردان .

شیشه آلات آزمایشگاهی Laboratory Glassware

دیسکاتور بدون شیر ، دیسکاتور ، دکانتور .دکانتور شر شیشه ای ، دکاتور تفلونی . دراپینگ فانل ، دین استارک شردار.  دین استارک ساده، قیف دکانتور مخروطی با شیر تفلون ، قیف ساده شیشه ای دم بلند . باریل شیشه ای با خلاء رداژدار، باریل شیشه ای با خلاء رداژدار.شیر شیشه ای دو راه ، شیر تفلون سه راه موازی ، شیر تفلون روتافلو ، مبرد ساده ، مبرد مارپیچ ، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی در تهران ، ظروف آزمایشگاه ، شیشه گری علمی در تهران .

مبرد حبابدار ، مبرد رادول ، قیف ایمهوف، ایمپینجر آزمایشگاهی ، هیدرومتر آزمایشگاهی ، فروش لوله شیشه ای آزمایشگاهی ، فروش ظروف آزمایشگاهی در تهران ، لوازم آزمایشگاه ، تجهیزات آزمایشگاهی .فروش لوله های آزمایشگاهی .

بالن فلورانس چیست؟  فروش بالن فلورانس

فروش بالن ژوژه در تهران ، بشر شیشه ای  .فروش بورت آزمایشگاهی در تهران ، فروش تجهیزات شیشه ای آزمایشگاهی ،مرکز تخصصی فروش شیشه آلات آزمایشگاهی در تهران ، قیمت شوف بالن آزمایشگاهی ،( Laboratory Glassware ) ، فروش تانک کروماتوگرافی TLC ،ظروف ازمایشگاهی ، مرکز فروش شیشه آزمایشگاهی ، فروش شیشه مایعی آزمایشگاهی در تهران ، شیشه آلات آزمایشگاهی Laboratory Glassware .

ساخت تجهیزات آزمایشگاهی طبق نقشه در تهران ، تعمیر شیشه آلات آزمایشگاهی ، فروش قیف ایمهوف شیشه ای .

سپاسگزار از اینکه همراه ما بودید. لطفا نظرات خود را از این مقاله در زیر وارد کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟