شناخت و کاربرد شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آلات

شناخت وسایل شیشه آلات آزمایشگاهی شیمی و چگونگی کار با آنها یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام فعالیتهای علمی و پروژه های پژوهشی در هر رشته ای از شاخه های علوم تجربی، دانشمندان از وسایل و ابزار متنوع و مختلفی استفاده می کنند. در زمان ما تقریباً نمی توان بدون استفاده از این گونه ابزارها مراحل مختلف یک تحقیق را به انجام رساند.

همانطور که می دانید بشر در آغاز برای اندازه گیری، از اندامهای بدن خود مثل دست، بازو، و پای خود استفاده می کرد. هنوز هم “وجب کردن” در بعضی مواقع به کار می آید. اما معلوم است که گذشته از این که استفاده از دست روش دقیقی برای اندازه گیری نیست، برای اندازه گیری اشیاء بسیار کوچک قابل استفاده نیست.

مثلا شاید بتوان طول دو قالیچه را با “قدم” یا با وجب کردن با هم مقایسه کرد و فهمید که کدامیک از آنها بزرگ تر از دیگری است. اما برای مقایسۀ قطر دو کتاب مجبوریم از ابزاری به نام خط کش استفاده کنیم. اما اگر قرار باشد قطر دو سکه را اندازه گیری کنیم و با هم مقایسه کنیم مجبوریم از ابزارهای دقیقی مثل “کولیس” یا “ریزسنج استفاده کنیم.

برای مقایسۀ حجم دو مایع هیچکدام از این وسایل به کار نمی آیند. و باید از ظرفهای شیشه ای مدرج مثل استوانۀ مدرج استفاده کرد.

از استوانۀ مدرج در آزمایشگاه شیمی استفادۀ فراوان می شود. استوانّ مدرج در اندازه ها و جنسهای متنوع موجود است. و کاربرد آن بیشتر برای اندازه گیری و جا به جا کردن مایعات و محلول های شیمیایی است.

ذره بین و میکروسکوپ و تلسکوپ

برخی از ابزارها حسهای ما را قوی تر می کنند مثل ذره بین و میکروسکوپ و تلسکوپ که در واقع قدرت بینایی ما را قوی تر می کند. یا فرکانس متر یا دیاپازون که قدرت و دقت شنوایی مارا افزایش می دهند. برخی ابزارها قدرت و دقت ما را در شکل دهی یا حمل و نقل اشیاء زیاد می کنند.

برداشتن یک سنگ یا حمل یک تکه غذا برای بشر اولیه یا شکستن پوستۀ یک دانۀ گیاهی کار دشواری نبوده است. و این کارها را با انگشتان و دیگر اندامهای خود مثلاً ناخن یا دندانهای خود انجام می داده است. اما مسلماً بریدن یک مفتول فلزی یا نگهداری و حمل و نقل یک مایع شیمیایی داغ یا سمی بدون استفاده از وسایل ممکن نیست و استفاده نکردن از این وسایل می تواند خطرناک هم باشد.

لوله آزمایش و لوازم جانبی آن از پر کاربردترین شیشه آلات مورد استفاده در آزمایش های شیمیایی است. این ابزار به صورت یک لوله شبیه انگشت ساخته می شود که یک سر آن باز و کف آن بسته و به شکل U  است.

لوله آزمایش برای نگهداری، جابجا کردن، مخلوط کردن و حرارت دادن مقادیر اندک مواد شیمیایی جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

سفارش شیشه شالات آزمایشگاهی

حتی برای به دست آوردن و نگهداری گازها می توان از لوله آزمایش استفاده کرد. به این منظور باید آن را پر از آب کرد و به صورت وارونه درون یک ظرف پر از آب قرار داد. گاز تولید شده توسط یک واکنش شیمیایی را می توان به وسیله یک شلنگ لاستیکی به دهانه آن هدایت کرد. و به این ترتیب گاز حاصله از یک واکنش را در آن محبوس کرد.

لوله آزمایشی که برای بیشتر آزمایش های شیمی مناسب است. به خصوص آزمایش هایی که در آن می خواهیم به ماده ای حرارت بدهیم از جنس شیشه است. اما برای برخی از عملیات می توان از لوله آزمایش های پلاستیکی هم استفاده کرد. لوله آزمایش در انداره های متنوع وجود دارد.

استفاده از لوله آزمایشی که به حرارت مقاوم نیست گذشته از این که موجب شکسته شدن آن می شود ممکن است. به علت پخش شدنن مواد درون آن خطرناک نیز باشد. لوله آزمایش به شکلی ساخته شده است که تمیز کردن آن آسان است. بلافاصله پس از پایانِ آزمایش و استفاده از لوله آزمایش باید آن را شست. همچنین قبل از هر آزمایش باید از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. به تعویق انداختن شستشوی لوله آزمایش ممکن است موجب شود دیگر هرگز قابل استفاده نباشد.

اگر نمی توانید بلافاصله آن را بشویید باید لوله را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. برای شستن لوله آزمایش استفاده از شیشه شور در اندازه مناسب ضروری است.برای نگه داری از لوله آزمایش باید از جا لوله ای استفاده کرد که برای همین کار ساخته شده است

انبر لوله آزمایش

انبر لوله آزمایش وسیله دیگری است که باید در استفاده از آن مهارت داشته باشید. برخی از انبرهای لوله آزمایش در ناحیه ای که با لوله در تماس است. مجهز به چوب پنبه است تا روی شیشه خراش ایجاد نکند. برخی دیگر از جنس چوب هستند. در صورتی که فلزِ انبر مستقیماً با لوله تماس پیدا کند احتمال دارد که روی آن خراش ایجاد کند.

نحوه ی استفاده از پیپت

یکی از وسایل پرکاربرد که در بسیاری از پروژه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد، پیپت است و یکی از مهارت های لازم نحوه ی کار با آن است.

کالیبراسیون شیشه آلات آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای به مرور بر اثر استفاده تغییر میکند. بنابراین نیاز به کالیبراسیون منظم دارند. کالیبراسیون  ابزارهای  حجم سنجی از  اولویت های هر آزمایشگاه می باشد. چرا که اندازه گیری مقادیر برداشتی برای کیت های مصرفی برای شناسایی یون ها مواد و محلول های شیمیایی (محلول سازی)، رقیق سازی نیازمند ابزار حجم سنجی دقیق می باشد. کالیبراسیون برای ظروف حجمی کلاس A ضرورت دارد. دوره کالیبراسیون بستگی به مقدار و ماهیت استفاده دارد که طول اولین دوره نباید بیشتر ازیک سال باشد.

کالیبراسیون پیپت، بخش اساسی از کارهای آزمایشگاهی است که باید به عنوان قسمتی حیاتی در جایی که نیاز به انتقال یا رقیق سازی حجم مشخصی از مایعات است، در نظر گرفته شود. پیپت ها، ابزارهایی آزمایشگاهی هستند که در طرح ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. تعداد زیادی دفترچه راهنما توسط شرکت های سازنده ارائه شده که هر یک دستورالعمل استفاده و نحوه کالیبراسیون وسیله را بیان می کنند. پیپت، فضای خلائی را برای کشیدن مایع ایجاد می کند. و ابزار متداولی است که در آزمایشگاه های شیمی و آزمایشگاه های طبی استفاده می شود. از آنجا که پیپت برای اندازه گیری و انتقال مواد، حیاتی است، کالیبراسیون آن هر چند ماه یک بار ضروری است.

در کالیبراسیون بورت ها بهتر است پرکردن بورت را توسط یک پیپت با لوله جانبی بلند انجام دهیم. به دلیل جلوگیری از خطا نباید وزن مایع توزین را با صفر کردن ترازو محاسبه کرد. بلکه اختلاف مقدار وزن خالی ظرف توزین و ظرف توزین به همراه مایع، وزن مایع خواهد بود. سرعت عمل توسط اپراتور حرفه ایی و تکرار نتایج جهت بدست آوردن مقدار مطلوب می تواند موثر باشد.

شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

 در کالیبراسیون استوانه مدرج بر اساس نوع استوانه مدرج از نظر تخلیه شدن IN یا EX باید طبق دستورالعمل های کالیبراسیون ظروف حجمی آن ها را کالیبره کرد. تقعر صحیح آب مقطر با خط نشانه  هنگامی برقرار می شود. که پایین ترین نقطه تقعر آب مقطر مماس بر سطح بالایی خط حجمی باشد.گاهی اوقات بهتر است که یک کاغذ را با یک خط سیاه سنگین در پشت و زیر قسمت هلالی نگه دارید. انعکاس خط در قسمت هلالی آن را بیشتر قابل مشاهده می کند.

حجم اسمی (Nominal volume )

حجم اسمی یک ظرف شیشه ای حجمی یا مقدار حجمی می باشد. که توسط کارخانه بر روی آن درج شده است. مثلا یک بورت ml 50 دارای حجم اسمی ml 50  می باشد.

آزمایشگاه کالیبراسیون دانش بنیان هپا قابلیت کالیبراسیون انواع:

  • بورت با گستره ۱۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر،
  • پیپت با گستره ۰/۱ تا ۱۰۰ میلی لیتر،
  • استوانه مدرج با گستره ۵ تا ۲۰۰۰ میلی لیتر،
  • بالن با گستره ۵ تا ۴۰۰۰ میلی لیتر ،
  • دسپنسر با گستره ۱ تا ۱۰۰ میلی لیتر ،
  • پیکنومتر با گستره ۵ تا ۱۰۰ میلی لیتر،
  • میکرو پیپت -سمپلر با گستره ۱ تا ۱۰۰۰ میکرو لیتر  را در کوتاهترین زمان دارد .
جهت دریافت قیمتها و سفارش محصولات از طریق راه های ارتباطی زیر  با ما در تماس باشید:
اطلاعات تماس:
۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲
۰۲۱۷۷۳۲۶۶۹۰
ایمیل: arashma4041@gmail.com
اینستاگرام: novin_pyrex
واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟