ویسکوزیمتر چیست؟ خرید ویسکوزیمتر

ویسکوزیمتر

ویسکوزیمتر چیست؟ خرید ویسکوزیمتر

ویسکومتر یا ویسکوزیمتر یک ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی است. که برای اندازه گیری مقاومت مایعات در برابر تغییر شکل در برابر استرس، یا ویسکوزیته استفاده می شود. انواع مختلف ویسکومتر برای کاربردهای مختلف وجود دارد. شاید متداول ترین نوع ویسکومتر یک ویسکومتر Krebs-Stormer باشد.

ویسکوزیته بخش اصلی ویسکوزیمتر را تشکیل می‌دهد. و با نام گرانروی نیز شناخته می‌شود. ویسکوزیته یک مایع، اندازه‌گیری مقاومت مایع به تغییر شکل تدریجی است. که به واسطه تنش ‌های برشی و یا تنش ‌های کششی ایجاد می ‌گردد. در مایعات، ویسکوزیته به معنای عمومی “غلظت” نیز شناخته می ‌شود. به عنوان مثال، ماده ‌ای مانند عسل، ویسکوزیته بالاتری نسبت به آب دارد.

 

ویسکومتر(ویسکوزیمتر)

ویسکومتر که با نام ویسکوزیته متر هم نیز شناخته می شود. از آن برای محاسبه ویسکوزیته ی سیال نیز استفاده می شود. وسیله‌ای برای محاسبه ی ویسکوزیته سیال می‌باشد. ویسکومتر مقاومت یک مایع در برابر جریان یافتن به حالت آزاد را اندازه گیری می کند. واحدهای به کار رفته برای ویسکوزیته پاسکال ثانیه، پاسکال میلی ثانیه، پویز، سنتی پویز می باشد. ویسکومترها دارای سه شکل اساسی هستند: دورانی ، مویین و سقوطی.

انواع ویسکومتر

انواع ویسکوزیته متر عبارتند از:

  • ویسکومترهای U شکل

از این نوع ویسکومتر غالبا در آزمایشگاهها به کار گرفته می شود. برای محاسبه ی ویسکوزیته با این روش باید چگالی مایع مشخص باشد. با این روش می توان ویسکوزیته ی داینامیک را با اندازه گیری میزان زمانی که طول می کشد. تا مایع در بین دو نقطه ی مویین با شعاع های شناخته شده جریان یابد مشخص کرد.

  • ویسکومترهای کره ی در حال سقوط

در این روش از یک کره ی در حال سقوط برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده می شود. این کره که دارای چگالی و شعاع مشخصی می باشد .مدت زمانی که طول می کشد تا بین دو علامتی که مشخص کردیم جا به جا شود ثبت شده. و براساس قوانین استوکس که روی یک کره نیروی پسار اعمال می کند ویسکوزیته را محاسبه می کند.

  • ویسکومترهای پیستون در حال سقوط

این روش مشابه روش قبل بوده با این تفاوت که مقاومت یک پیستون در حال حرکت از میان مایع را اندازه گیری می کند. این دسته از ویسکومترها به واسطه داشتن دوام طولانی و سهولت در استفاده در صنعت بسیار محبوب می باشد.

  • ویسکومترهای دورانی

این دسته از ویسکومترها مقاومت مایعات در برابر گشتاور را اندازه گیری می کند. ویسکومترهای دورانی چندین دسته اند: ویسکومتر استابینگر و ویسکومتر استورمر ( مورد استفاده برای اندازه گیری ویسکوزیته رنگ ها )

  • ویسکومترهای حبابی

این ویسکومترها مدت زمان تشکیل حباب از یک مایع را اندازه گیری می کند. اکثرا برای رزین ها و لاک ها به کار گرفته می شود.

  • رئومترها

رئومترها برای مایعات غیرنیوتنی بسیار مفید هستند. منظور از مایعات غیرنیوتنی در واقع سیالی است که گرانروی آن با نرخ کرنش وارد برآن تغییر و فاقد ویسکوزیته ی معینی هستند.

ویسکومتر یا ویسکوزیمتر وسیله‌ای برای سنجیدن میزان ویسکوزیته مایعات است. برای موادی که ویسکوزیته آنها با جریان یافتن تغییر می‌کند. از ویسکوزیمتر ویژه‌ای به نام رئومتر استفاده می‌گردد. در حالت کلی در یک ویسکوزیمتر دو حالت وجود دارد:
یا مایع ویسکوز ساکن است. و یک شی جانبی در داخل آن ( ابزار اندازه‌گیری ویسکوزیته ) حرکت می‌کند. و یا وسیله اندازه‌گیری ویسکوزیته ساکن بوده. و سیال ویسکوز حرکت می‌کند. نیروی کششی که سبب ایجاد حرکت نسبی سیال نسبت به سطح می‌شود. می‌تواند به عنوان عاملی برای اندازه‌گیری ویسکوزیته به کار گرفته شود. حالت جریان باید به گونه‌ای باشد که عدد رینولدز به حدی کوچک باشد. که بتوان جریان را آرام فرض نمود. در دمای ۲۰ درجه سلسیوس ویسکوزیته آب۱٫۰۰۲mpa.s است. و ویسکوزیته جنبشی آن (نسبت ویسکوزیته با دانسیته) برابر با ۱٫۰۰۳۸mm2/s است. لازم به ذکر است مقادیر فوق جهت کالیبراسیون ویسکوزیمتر‌ها به کار می‌رود.

بورت اتوماتیک مخزن شیشه ای ، تولید بورت اتوماتیک ، فروش بورت شیشه ای ، بورت آزمایشگاهی ، قیمت بورت آزمایشگاهی .

بعضی از مواردی که زمان انتخاب یک ویسکومتر باید در نظر داشت شامل ویسکوزیته ی مایع تست شونده.قابلیت استفاده از ویسکومتر در کار های میدانی یا آزمایشگاهی. استاندارد هایی که باید تست شوند. واحد های اندازه گیری و سرعت دوران ( rpm ) مورد نیاز.و داشتن قابلیت هایی نظیر گزارش دهی داده ها. یا آنالوگ یا دیجیتال بودن . مایعات دارای ویسکوزیته ی کم شامل محصولات لبنی ، جوهر ها و آب میوه ها می شوند. مایعات دارای ویسکوزیته ی متوسط شامل شکلات ، اپوکسی ها ، چسب ، مهر و موم کننده ها و قیر می شود .

اکثر ویسکومترها نیاز به هر چند وقت یک بار انجام کالیبراسیون با استفاده از یک استاندارد ویسکومتر دارند. و برای تست یک محدوده ویسکومتر طراحی شده اند ، گرچه بعضی از ویسکومترها محدوده های بیشتری را نیز تست می کنند . بعضی از ویسکومترها با رعایت استاندارد های دولتی یا صنعتی ساخته می شوند. از جمله حفاظت IP ( درجه حفاظت در برابر ورود آب یا گرد و غبار ) ، موسسه ی ملی استاندارد ها و فن آوری ( NIST ) ، سازمان بین المللی استاندارد ها ( ISO ) ، و ASTM بین المللی ( سابقا انجمن مواد و آزمون آمریکا ).

دلیل اندازه گیری ویسکوزیته

مهندسان شاید خواسته باشند در هر کاری که درگیر جریان مایع است ویسکوزیته را ، به ویژه در زمان طراحی اندازه گیری کنند . چون ویسکوزیته می تواند با دما تغییر بارزی داشته باشد. درک این مهم است که چه بر سر روغن ها ( چرب کننده ها ) در دما و فشار های بالا یا دما های کم می آید . عدم موفقیت در درک این موضوع می تواند منجر به خطا هایی در طراحی شود . مهندسانی که در حال توسعه ی شکل دهی روغن های جدید یا دیگر مایعات هستند .شاید نیز خواسته باشند ویسکوزیته مایع را در یک مجموعه ی آزمایشگاهی اندازه گیری کنند .

مهندسانی که در کار میدانی هستند نیز ممکن است نیاز به اندازه گیری ویسکوزیته داشته باشند . آن ها می توانند این کار را با هر تعداد تستر های پرتابل ویسکوزیته ، یا با مدل های صنعتی بزرگتر ، انجام دهند . ویسکوزیته در بسیاری از کاربرد های تجاری مهم است.

نظیر محصولات مصرفی نظیر شامپو ، و ویسکومتر ها بسیار زیاد در کنترل کیفی استفاده می شوند .

شما بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع شیشه آلات آزمایشگاهی با شرکت نوین پیرکس در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت نوین پیرکس  با این مجموعه آشنا شدید تا شامل تخفیفات ما شوید.

اطلاعات تماس:

۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

۰۲۱۷۷۳۲۶۶۹۰

ایمیلarashma4041@gmail.com

اینستاگرامnovin_pyrex

واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

برای مشاهده انواع شیشه آلات آزمایشگاهی از فروشگاه اینترنتی نوین پیرکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

بورت اتوماتیک مخزن شیشه ای ، تولید بورت اتوماتیک ، فروش بورت شیشه ای ، بورت آزمایشگاهی ، قیمت بورت آزمایشگاهی .

شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

ست فیلتراسیون ، ظروف مرتبطه ، بالن کجلدال ، بالن تقطیر ، آدابتور مستقیم ، کروزه کوارتز ، فروش قایقک شیشه ای ، سازنده لوازم آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی ، شیشه الات آزمایشگاهی ، شیشه آزمایشگاهی ، خرید شیشه آلات آزمایشگاهی ، تولید شیشه آلات آزمایشگاهی ، فروش شیشه آلات آزمایشگاهی ، قیمت شیشه آلات آزمایشگاهی ،ارلن ، ارلن مایر ، ارلن خلاء ، ارلن در پیچ دار ، بالن ، بالن ته گرد ، بالن ته صاف ، بالن آزمایشگاهی ، بشر ، بشر آزمایشگاهی ، بالن ژوژه ، بورت ساده ، بورت ، بورت اتوماتیک ، پرل شیشه ای آزمایشگاهی.

بورت اتوماتیک مخزن شیشه ای ، تولید بورت اتوماتیک ، فروش بورت شیشه ای ، بورت آزمایشگاهی ، قیمت بورت آزمایشگاهی .

بورت اتوماتیک تک شره ، بورت اتوماتیک دو شیره ،  بورت اتوماتیک رنگی ، پتری دیش ، پلیت ، پو آر ، پی پت ، پی پت ژوژه ، پیکنومتر ، ویسکوزیمتر ، دیسکاتور شیردان ، دیسکاتور بدون شیر ، دیسکاتور ، دکانتور ، دکانتور شر شیشه ای ، دکاتور تفلونی ، دراپینگ فانل ، دین استارک شردار ، دین استارک ساده، قیف دکانتور مخروطی با شیر تفلون ، قیف ساده شیشه ای دم بلند ، باریل شیشه ای با خلاء رداژدار، باریل شیشه ای با خلاء رداژدار ، شیر شیشه ای دو راه ، شیر تفلون سه راه موازی ، شیر تفلون روتافلو ، مبرد ساده ، مبرد مارپیچ ، مبرد حبابدار ، مبرد رادول ، قیف ایمهوف ، قیف بوخنر ، ظروف مرتبطه ، دستگاه قرع انبیق ،دستگاه استخراج سوکسله ، قطره چکان آزمایشگاهی ، دماسنج آزمایشگاهی ، اسپری پاش آزمایشگاهی ، ست فیلتراسیون .

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟