سری کامل تقطیر | انواع تقطیر + کاربردها

سری کامل تقطیر

تقطیر چیست ؟

تَقطیر یا واچکانش (Distillation) یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین روش‌های جداسازی است و اساس آن بر توزیع اجزا بین دو فاز مایع و گاز بنیان گذاشته شده‌است. تقطیر یکی از متداول‌ترین راه‌های جداسازی مواد از یکدیگر به علت تفاوت نقطه جوش است. تقطیر یک فرایند فیزیکی برای جداسازی اجسام با دمای جوش متفاوت است. برای پی بردن به این که فرایند تقطیر چگونه انجام می‌گیرد به رفتار محلول‌ها هنگام جوشیدن و متراکم شدن می‌توان توجه کرد. در آزمایشگاه برای جداسازی مایعات فرار، اغلب از دستگاه تقطیر جزء به جزء استفاده می‌شود. شما عزیزان برای خرید دستگاه سری کامل تقطیر میتوانید با ما همراه باشید.

انواع روش‌های تقطیر :

  1. تقطیر در فشار محیط 
  2. تقطیر با بخار آب
  3. تقطیر در خلاء
  4. تقطیر در خلاء و بخار
  5. تقطیر در فشار

تقطیر به روش ساده :

در این روش ترکیب توسط فرآیند تبخیر جداسازی شده و در مرحله های مختلف خنک شده و پس از جمع آوری بلافاصله به کندانسور هدایت می شوند. تقطیر به روش ساده  در مواقعی که نقطه جوش اجزاء تشکیل دهنده، اختلاف نسبتا زیادی در حدود ۷۰ درجه سانتی گراد دارند مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در مواقعی که مخلوط شامل بخش های غیر فرار جامد یا روغن باشد و یا آن دسته از ترکیبات خالصی که ناخالصی کمتر از ۱۰ درصد دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

از این روش برای دستیابی به آب آشامیدنی از آب های سخت یا آلوده و همچنین در روش سنتی تولید عطر، نوشیدنی های الکلی و صابون سازی استفاده می شود. همچنین از تقطیر مجدد برای بدست آوردن محصول با درصد خلوص بالا انجام میشود که عبارتست از فرآیند تکرار عمل تقطیر محصول بدست آمده از تقطیر اولیه است.

جداسازی به روش خلا :

این روش فرآیند جداسازی روشی منحصر به فرد برای ترکیبات است که در فشاری کمتر از فشار استاندارد انجام می شود. به این صورت که محلول مورد نظر در دمایی پایین تر تز دمای جوش خود بجوش می آید. به همین دلیل این روش جداسازی بهترین راه برای جداسازی ترکیباتی با نقطه جوش بالا است که تمایل به تجزیه در دمای جوش خود را دارند.

این روش می تواند بدون گرم کردن مخلوط قابل اجرا باشد. در صورتی که در دیگر روش ها نمی توان به این صورت عمل کرد. لازم به ذکر است که این روش از تقطیر را برای عملکرد بهتر با روش های دیگر میتوان ترکیب کرد. مثلا برای جداسازی برخی ترکیبات معطر، از جداسازی در خلا با روش جداسازی با بخار استفاده میشود. همچنین ترکیب دو روش جداسازی در خلا و جز به حز میتواند فرآیند جداسازی را با کیفیت بهتری انجام داد.

تقطیر به روش بخار :

در این روش بخار جهت جداسازی ترکیب هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای حساسیت دمایی یا گرمایی هستند مانند ترکیبات آلی. در این فرآیند جداسازی ترکیباتی که به دما حساس هستند قبل از اینکه تجزیه شوند جداسازی می شوند. محلول بدست آمده شامل آب و ترکیب خالص میباشد که توسط روش تقطیر ساده جداسازی می شوند. سپس بخار بدست آمده جمع آوری شده و همانند دیگر روش ها متراکم می شود. تقطیر با بخار به طور گسترده برای جداسازی چربی ها، عطر و روغن ها بکار میرود.

جداسازی به روش جزء به جزء :

تقطیر به این روش برای جداسازی اجزای تشکیل دهنده مخلوط هایی که فراریت و نقطه جوش آنها به هم نزدیک است و نمی توان فرآیند جداسازی را توسط جداسازی ساده انجام داد، مورد استفاده قرار می گیرد. در روش تقطیر جز به جز ترکیبات بر اساس نقطه جوششان تبخیر شده و از ستون های برج تقطیر بالا می روند.

ستون هایی که برای تقطیر جز به جز استفاده میشود انواع گوناگونی دارند. ولی برخی خاصیت های مشترکی با هم دارند. این ستون ها دارای مسیر عمودی هستند که سینی هایی در آن وجود دارد که ترکیبات در فرآیند تقطیر از آن ها عبور داده میشوند. در ادامه اجزایی که نقطه جوش پایینی دارند در بالاترین قسمت ستون جمع میشوند و اجزایی که نقطه جوش بالایی دارند در پایین ستون باقی می مانند. از این روش برای تصفیه الکل و بنزین در صنعت نفت استفاده میشود. همچنین این روش در بین انواع روش های دیگر تقطیر گران ترین روش محسوب میشود.

تقطیر به روش مسیر کوتاه :

این روش یعنی تقطیر به روش مسیر کوتاه یک تکنیک جداسازی حرارتی است که در فشار بین ۰٫۰۰۱ تا ۱ میلی بار انجام میشود. بر طبق این روش ترکیبات جدا شده بلافاصله بدون انتقال به کندانسور متراکم می شوند. کندانسور با ساختاری عمودی بین فلاسک گرمایی و فلاسک جمع آوری کننده تعبیه شده است. این روش معمولا برای جداسازی ترکیبات آلی با وزن مولکولی بالا بکار می رود که یکی از پرکاربردترین آنها در صنایع داروسازی می باشد. همچنین از این روش برای تهیه روغن های خوراکی و چربی نیز استفاده می شود.

از دیگر مواردی که در طبقه بندی تقطیرها به آن توجه میشود مقدار و شیوه اعمال خوراک به ستون ها است. به عبارت ساده تر خوراک را می توان به دو صورت پیوسته  و ناپیوسته به سیستم وارد کرد که در ادامه درباره هر یک از این موارد توضیح خواهیم داد.

تقطیر پیوسته :

تقطیر پیوسته از روش های تقطیر صنعتی بشمار می رود که از روش های متداول این صنعتی محسوب میشود. در این روش تقطیر، خوراک به طور پیوسته و بدون هیچ وقفه ای به ستون ها وارد می شود که این روش باعث کنترل بهتر فرآیند جداسازی می شود. همچنین در این روش برای یک نوع خوراک تعیین شده تحت شرایط عملیاتی ثابتی مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل به مراقبت و نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. از این رو این روش از نظر اقتصادی بسیار مهم و مورد توجه صنایع مختلف است.

جداسازی ناپیوسته :

تقطیر ناپیوسته که به آن تقطیر دیفرانسیلی نیز گفته میشود نوعی فرآیند جداسازی است که ترکیب یا محلول مورد نظر به صورت ناپیوسته و دسته ای به ستون تقطیر وارد میشود. سپس فرآیند جداسازی انجام میشود و اجزای تشکیل دهنده ترکیب مورد نظر از هم جدا میشوند.

کاربرد تقطیر توسط سری کامل تقطیر :

کاربردهای این فرایند به چهار دسته‌ی مقیاس آزمایشگاهی، تقطیر صنعتی، تقطیر برای به دست آوردن داروها و عطریات و در نهایت صنایع غذایی تقسیم می‌گردد. البته دو دسته‌ی آخر با دو دسته‌ی اول از این جهت متفاوت‌ هستند که در این گروه، تقطیر برای خالص‌سازی انجام نمی‌پذیرد. بلکه این فرایند با هدف به دست آوردن محصول مقطر نهایی انجام می‌گردد.

تفاوت اصلی مقیاس صنعتی و آزمایشگاهی این است که در مقیاس آزمایشگاهی، فرایند مورد نظر به صورت «ناپیوسته» (batch-wise) انجام می‌شود. در حالی که در گروه صنعتی، عموما فرایند به صورت «پیوسته» (continuously) است.

در فرایند ناپیوسته، ترکیب ماده‌ی اصلی، بخارات حاصل و مقطر به دست آمده در طول عملیات و به نسبت زمان متغیر است. در این نوع عملیات، ابتدا مقداری ماده شیمیایی وارد دستگاه می‌شود. تقطیر شروع و هر کدام از مواد به نسبت فراریت خود از محلول جدا می‌شود. ماده با فراریت بالا در مراحل اولیه و ماده با فراریت پایین در مراحل نهایی جدا می‌گردند. بعد از اتمام عملیات به صورت کامل، دوباره محلول جدید وارد می‌شود. برای انجام این عملیات ها در آزمایشگاه ها ، از سری کامل تقطیر استفاده میشود.

برای اطلاعات بیشتر درباره سری کامل تقطیر کلیک کنید.

بزرگواران می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی زیر جهت خرید انواع شیشه آلات آزمایشگاهی مانند دستگاه سری کامل تقطیر با شرکت نوین پیرکس در ارتباط باشید.

و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت نوین پیرکس  با این مجموعه آشنا شدید تا شامل تخفیفات ما شوید.

اطلاعات تماس:

۰۲۱۷۷۳۲۶۶۹۰

۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

ایمیلarashma4041@gmail.com

اینستاگرامnovin_pyrex

واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

برای مشاهده انواع شیشه آلات آزمایشگاهی از فروشگاه اینترنتی نوین پیرکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

قیمت بشر ، گیلاس مدرج ، خرید بشر آزمایشگاهی ، فروش عمده ارلن ، شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس ، شیشه آلات آزمایشگاهی تحقیقاتی ، خرید لوازم شیشه آلات آزمایشگاهی ، پیپت حبابدار  ، فروش لوازم شیشه ای آزمایشگاهی در تهران ، فروش لوازم شیشه ای آزمایشگاهی .

ساخت ظروف شیشه ای آزمایشگاهی ، تولید عمده شیشه آلات آزمایشگاهی در تهران ، بورت ساده شیر شیشه ای و تفلون ، شیشه آلات آزمایشگاهی سفارشی ، خرید بشر آزمایشگاهی در تهران ، پیکنومتر ، تولید کندانسور شیشه ای . سری کامل تقطیر . دستگاه اسانس گیری. دستگاه کلونجر اسانس گیری. کندانسور تقطیر شیشه ای .

فروش بشر شیشه ای ، لوله آزمایش ، ظروف آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، بالن کجلدال. بالن تقطیر ، آدابتور مستقیم ، کروزه کوارتز ، فروش قایقک شیشه ای ، سازنده لوازم آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، شیشه آلات آزمایشگاهی ، Laboratory Glassware  ، صنایع تولیدی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس .

شیشه الات آزمایشگاهی ، ساخت شیشه ، شیشه آزمایشگاهی ، خرید شیشه آلات آزمایشگاهی. تولید شیشه آلات آزمایشگاهی ، شیشه بروسیلیکات ، ارلن. ارلن مایر ، ارلن خلاء ، ارلن در پیچ دار ، بالن. بالن ته گرد . بالن ته صاف ، بالن آزمایشگاهی. بشر ، بشر آزمایشگاهی ، بالن ژوژه ، بورت ساده ، بورت ، شیشه آلات و لوازم آزمایشگاهی ، بورت اتوماتیک، ظروف آزمایشگاهی، فروش ظروف آزمایشگاهی ، تولید لوله شیشه ای ،  لوازم شیشه ای آزمایشگاه ، تولید انواع شیشه آزمایشگاهی در تهران ، خرید شیشه کشت ، انواع استوانه مدرج ، تولید کننده انواع شیشه آلات آزمایشگاهی، فروش مبرد  .

ساخت ظروف شیشه ای آزمایشگاهی ، صنعت شیشه‌سازی ، شیشه آلات آزمایشگاه ، شیشه گری در تهران ، نوین پیرکس تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی ، بررسی صنعت شیشه گری ، جار بی هوازی ، تولید ظروف شیشه ای در تهران خرید باریل شیشه ای آزمایشگاهی . سری کامل تقطیر.

تولید بطری شیشه ای کشت گیاهی ، فروش ارلن رداژ دار ، شیشه آلات و ظروف آزمایشگاهی .

فروش لوازم آزمایشگاهی در تهران ، وسایل آزمایشگاهی ، شیشه آزمایشگاه ، لوازم آزمایشگاهی ، تجهیزات آزمایشگاهی. ظروف آزمایشگاهی ،  ساخت شیشه آلات آزمایشگاهی ،  تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی ،  ساخت تعمیر و باز سازی شیشه آلات آزمایشگاهی ،خرید ظروف آزمایشگاهی در تهران ، قیمت ارلن مایر ، خرید ارلن مایر آزمایشگاهی ، فروش ارلن ، فروش ظرف توزین ، فروش ست فیلتراسیون ، خرید ست فیلتراسیون ، قیمت ست فیلتراسیون. کلونجر اسانس گیری.

لوازم شیشه ای آزمایشگاهی . فروش ظروف ازمایشگاهی در تهران ،پیکنومتر ، ساخت شیشه آزمایشگاهی در تهران ، شیشه مک کارتی آزمایشگاهی ، فروش بشر مدرج در تهران .

ظروف آزمایشگاهی ، پیپت ، بورت اتوماتیک تک شره ، بورت اتوماتیک دو شیره ،  فروش عمده ارلن ، سایت فروش شیشه آلات آزمایشگاهی ،

بورت اتوماتیک رنگی ،گیلاس مدرج ، پتری دیش ، پلیت ، پو آر ، پی پت ، پی پت ژوژه ، پیکنومتر ، ویسکوزیمتر ، دیسکاتور شیردان ، فروش ظروف آزمایشگاهی در تهران ، ساخت شیشه آلات آزمایشگاهی طبق نمونه یا نقشه ، فروش کریستالیزور ، فروش مبرد ، تولید عمده لوازم شیشه ای آزمایشگاهی ، تولید کندانسور شیشه ای ، صنایع تولیدی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس ،  ساخت شیشه آلات آزمایشگاهی و صنعتی طبق نقشه ، قیمت بشر ، خرید بشر آزمایشگاهی ، ساخت ظروف شیشه ای آزمایشگاهی ، تولید لوله شیشه ای ، لوله شیشه ای درب دار ، بورت ساده شیر شیشه ای و تفلون ، پیپت حبابدار ، خرید باریل شیشه ای آزمایشگاهی ، فروش لوازم شیشه ای آزمایشگاهی در تهران .

دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟