کاربرد سمپلر ها ، میکروپیپت ها و سرنگ ها

سمپلر

کاربرد سمپلر ها، میکروپیپت ها و سرنگ ها

در کارهای تجزیه مقادیر کم و فراناچیز و انتقال حجم صحیح و دقیق از مایعات و محلول های سمی و خطرناک، از سمپلر، میکروپیپت و سرنگ های ویژه استفاده می شود.

سمپلرها: سمپلر که به میکروپیپت نیز معروف است، به انواع مختلفی در بازار موجود است. سمپلر ثابت برای برداشتن و انتقال دادن حجم معینی از مایع خالص یا محلول استفاده می شود. نوع متغیر آن برای برداشتن حجمی بین کمترین و بیشترین مقدارتعیین شده استفاده می شود. سمپلر چند کاناله برای برداشتن همزمان حجم های معینی از نمونه استفاده می شود. و اغلب در بازار به صورت سمپلر ۸ کاناله و سمپلر ۱۲ کاناله موجود است. همچنین، این سمپلرها به صورت تکی و به صورت سری قابل ارائه هستند.

نحوه عملکرد سمپلرها مکانیکی است، یعنی با نیروی دست عمل مکش و تخلیه انجام می شود، که نیازمند مهارت و تجربه است.  در واقع، کار با سمپلرها باید به آرامی و با دقت انجام شود تا عملکرد دستگاه با مشکل انجام نشده و اختلاف بین حجم برداشته شده و حجم مورد نظر زیاد و معنی دار نباشد. در مقابل، سمپلر خودکار براساس نیروی الکترونیکی عمل کرده و مکش و تخلیه در آنها با تنظیمات دستگاه و به صورت یکنواخت انجام می شود. حجم های تعیین شده برای سمپلرها بسته به برندهای مختلف بین ۰٫۱ الی ۱۰۰۰۰ میکرولیتر است.

شرایط مطلوب نگهداری و کار با سمپلرها

همیشه در آزمایشگاه از پایه سمپلر استفاده شود.

سمپلر بصورت دوره ای سرویس، روغن کاری و کنترل کیفی شود.

زمانی که مایع درون سرسمپلر یا نوک سمپلر است، در حالت افقی قرار نگیرد. زیرا محلول وارد شفت دستگاه شده و باعث گرفتگی و عملکرد بد می شود.

زمان کار با رک، سمپلر به شدت و با ضربه وارد سرسمپلر نشود. زیرا باعث کج شدن شفت و یا شکستگی آن می شود.

از سفت بودن سرسمپلر روی میکروپیپت اطمینان حاصل شود تا به اصطلاح سمپلر هوا نکشد.

کالیبراسیون سمپلر

سمپلرها نیز به کالیبراسیون دوره ای نیاز دارند، تا در صورت مشاهده اختلاف با معیارهای استانداردهای ملی و بین المللی، نسبت به رفع اختلاف اقدام شود. زیرا این اختلاف مستقیماً در نتایج حاصل آزمایش موثر است. طبق استاندارد، از روش وزن سنجی برای کالیبراسیون سمپلر استفاده می شود. همچنین، از روش رنگ سنجی نیز برای کنترل کیفی عملکرد سمپلر در آزمایشگاه استفاده می شود.

سرنگ ها: برای تزریق حجم معینی از نمونه مورد آنالیز به دستگاه گاز کروماتوگرافی (جی سی، GC) و دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا (اچ پی ال سی، HPLC) از سرنگ های ویژه استفاده می شود. همچنین، در تیتراسیون محلول های رقیق در کارهای پژوهشی نیز از سرنگ ها استفاده می شود. سرنگ های مورد استفاده برای GC سوزن نوک تیز دارند، در حالیکه سرنگ های مورد استفاده برای HPLC سوزن با نوک غیرتیز دارند.

تفاوت پیپت و سمپلر چیست؟

دو نوع پیپتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، ابزارهای انتقال مایعات کاملاً متفاوتی را توصیف می‌کنند. برای مثال، pipette برای دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که همراه با سر پیپت استفاده می‌شود. درحالی‌که pipet لوله‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی مورد استفاده برای سرولوژیکی (serological pipet) و شیمی (پیپت حجمی) را توصیف می‌کند. بنابراین، زمانی که صحبت از pipette به میان می‌آید، باید بدانیم که منظور بحث کاملاً از pipet جدا است. اگرچه نام‌های توصیفی خاصی برای هر نوع pipette وجود دارند؛ اما در عمل هر نوع پیپت صرفاً با همان نام «pipette» عنوان می‌شود و نوع آن از متن مشخص می‌شود.

با دقت کردن به این نکته که اصطلاح میکروپیپت از کلمه انگلیسی micropipette گرفته شده است، راحت‌تر می‌توان به مقایسه سمپلر و پیپت پرداخت. همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، در بسیاری از مقالات و وبلاگ‌ها از میکروپیپت یا همان سمپلر به‌ عنوان پیپت نیز یاد می‌شود. زیرا میکروپیپت‌ها در واقع نوعی pipette هستند که با توجه به ظرفیت خود، به ‌صورت مجزا دسته‌بندی شده‌اند.

گاهی اوقات پیپت‌های دارای دامنه حجمی بین ۱ تا ۱۰۰۰ میکرو لیتر، با عنوان میکروپیپت از انواع دیگر متمایز می‌شوند. در این میان، ماکرو پیپت‌ها نیز وجود دارند که قادر به اندازه‌گیری و انتقال حجم بیشتری از مایعات و نمونه‌ها هستند. با این ‌حال، میکروپیپت‌ها به علت کاربرد و کارایی زیاد در آزمایشگاه‌ها بیشتر از سایر انواع پیپت شناخته شده‌اند و در میان متخصصان و کارشناسان بیشتر به ‌عنوان سمپلر از آن‌ها یاد می‌شود.

تفاوت پیپت و سمپلر ازنظر شکل ظاهری

مقایسه سمپلر و پیپت از نظر شکل ظاهری آن‌ها باید با توجه به نوع پیپت باشد. اگر منظور pipet است، تفاوت آن‌ها را به ‌راحتی می‌توان درک کرد. این نوع پیپت به شکل یک لوله شیشه‌ای مدرج است. آن‌ها به دو نوع معمولی و حبابدار تقسیم می‌شوند و برخلاف میکروپیپت‌ها، نمی‌توانند الکترونیکی باشند. این نوع پیپت‌ها را به‌ عنوان قطره‌چکان نیز می‌شناسیم.

شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید شیشه آلات آزمایشگاهی با شرکت نوین پیرکس در ارتباط باشید. و با این کار علاوه بر صرفه جویی در زمان از تخفیفات ویژه ما نیز بهره مند شوید.

حتما در هنگام تماس بفرمایید از سایت شرکت نوین پیرکس  با این مجموعه آشنا شدید تا شامل تخفیفات ما شوید.

اطلاعات تماس:

۰۲۱۷۷۳۲۶۶۹۰

۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

ایمیلarashma4041@gmail.com

اینستاگرامnovin_pyrex

واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۶۸۷۵۲

برای مشاهده انواع شیشه آلات آزمایشگاهی از فروشگاه اینترنتی نوین پیرکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی شیشه آلات آزمایشگاهی نوین پیرکس

فروش بشر  ، لوله آزمایش ، ظروف آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، فروش بوتیرومتر ، بالن کجلدال. بالن تقطیر ، آدابتور مستقیم ، کروزه کوارتز ، فروش قایقک شیشه ای ، سازنده لوازم آزمایشگاهی ، لوازم آزمایشگاهی ، Laboratory Glassware  .

تولید بطری شیشه ای کشت گیاهی ، فروش ارلن رداژ دار ، شیشه آلات و ظروف آزمایشگاهی . بالن ته گرد سر سمباده ای. ارلن در پیچ دار. دکانتور شیر تفلون. کندانسور مارپیچ. کندانسور حبابدار. بورت اتوماتیک مخزن شیشه ای. بورت اتوماتیک مخزن پلاستیکی. پلیت آزمایشگاهی.

فروش لوازم آزمایشگاهی در تهران ، وسایل آزمایشگاهی ، شیشه آزمایشگاه ، لوازم آزمایشگاهی ، تجهیزات آزمایشگاهی. تفاوت سوکسله و کلونجر. ظروف آزمایشگاهی.

تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی ،  ساخت تعمیر و باز سازی شیشه آلات آزمایشگاهی ،خرید ظروف آزمایشگاهی در تهران ، قیمت ارلن مایر ، خرید ارلن مایر آزمایشگاهی ، فروش ارلن ، فروش ظرف توزین ، فروش ست فیلتراسیون ، خرید ست فیلتراسیون ، قیمت ست فیلتراسیون. کلونجر اسانس گیری. تفاوت پیپت و بورت.

فروش ظروف ازمایشگاهی در تهران ،پیکنومتر آزمایشگاهی ،فروش بشر مدرج در تهران ، فروش بوتیرومتر ، سینترگلاس .

ظروف آزمایشگاهی ، پیپت ، بورت اتوماتیک تک شره ، بورت اتوماتیک دو شیره ،  فروش عمده ارلن ، ترمومتر شیشه ای ، فروش بوتیرومتر ، سایت فروش شیشه آلات آزمایشگاهی .بورت اتوماتیک رنگی ،گیلاس مدرج ، پتری دیش ، پلیت ، پو آر ، پی پت ، پی پت ژوژه ، پیکنومتر ، ویسکوزیمتر ، دیسکاتور شیردان ، فروش ظروف آزمایشگاهی در تهران  ، فروش کریستالیزور ، فروش مبرد ، تفاوت سوکسله و کلونجر، ست کامل تهیه عرقیجات.
دیدگاه‌ها ۰

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟